Review: Vegan For Friends - Alexander Gershberg

Als er iets is waar je niet genoeg van kan hebben (naast pindakaas of course) dan is het wel kookboeken! En dit is wel een heel bijzonder exemplaar in mijn aardig uit de hand gelopen collectie kookboeken. Vegan For Friends is, zoals de naam heel misschien al verraad, namelijk een heus VEGAN kookboek. En wel mijn allereerste! Het aanbod om dit mooie boek te mogen ontvangen kon ik dus niet afslaan zoals je begrijpt. Ben ik spontaan vegan geworden na het lezen van dit boek of..? Lees vooral verder voor het antwoord!

Enige tijd geleden heeft Alexander mij zijn boek Vegan For Friends opgestuurd en eigenlijk was ik al verkocht bij het zien van de kaft. Ik ben een sucker voor mooie plaatjes en kleurtjes. Maar met alleen plaatjes kijken kwam ik niet zo ver dus heb ik na een aantal weken toch maar eens besloten me er tot in de puntjes in te verdiepen!

In het boek lees je allereerst het verhaal achter 'Vegan For Friends', waarbij Alexander het verband tussen je eetpatroon en het welzijn van je lichaam en geest beschrijft, oftwel 'je bent wat je eet'. Iets waar ik me helemaal in kan vinden. Hij verdiepte zich in macrobiotiek, leerde dat bepaalde soorten voedsel effect hebben op bepaalde organen en dat ze invloed hebben op emoties en fysieke gesteldheid. Alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft zou je gewoon uit de natuur kunnen halen, wat niet alleen gezond is voor het lichaam maar ook diervriendelijk en goed voor het milieu.

Om mensen van dit principe te overtuigen besloot hij het grauwe en muffe imago van veganistisch eten een flinke upgrade te geven! Alexander dacht na over manieren om veganistisch eten onweerstaanbaar lekker te maken en mensen door middel van de smaak en de culinaire ervaring voor zich te winnen.  Hij liep stage bij prestigieuze restaurants om te leren begrijpen welke elementen een gerecht naar een hoger niveau tillen. Alexander begon met het organiseren van zogenaamde 'pop-up diners' waarbij steeds verschillende locaties voor één dag in een veganistisch restaurant veranderen. Dit noemde hij 'Vegan Sundays'. Wat later de verzamelnaam werd voor al zijn culinaire activiteiten.

Verrassende recepten met een verhaal

En toen was daar het boek! Vegan For Friends. Tja, de ondertitel van het boek zegt het eigenlijk al; verrassende recepten met een verhaal. Dit is voor mij persoonlijk ook de kracht van het boek. De leuke 'verhaaltjes' bij ieder recept. Het is meer dan een kookboek, meer dan alleen een recept. Het vertelt een deel van Alexanders leven en dat maakt het persoonlijker dan het gemiddelde kookboek dat in mijn kast staat. Het maakt dat je nieuwsgierig wordt naar de recepten en het nodigt zeker uit tot het willen proberen van de gerechten en deze aan je vrienden of familie voor te schotelen.

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken gewijd aan de vriendengroepen waar Alexander voor kookt. Van zijn Joodse familie uit Rusland, zijn jeugd in Israël, wilde artiestenleven in Nederland tot en met de Vlaamse kinderen van zijn voormalig werkgever. Dit levert een grote verscheidenheid aan recepten op. Mijn oog viel direct op de quinoa salade, gewoonweg omdat ik gek ben op salades en stiekem ook wel een beetje een simpele kok ben. Het moet vooral snel klaar zijn, want uh.. tijd is geld! En dat heb ik beiden niet ha-ha.

Op mijn to-try-list staan onder andere nog de chocolate chip cookies met kastanje, salade van rode biet en tempé en chocolademousse van adzukibonen. Om mee te beginnen dan, want eigenlijk wil ik alles maken :) maar dan loop ik weer tegen het immer terugkerende feit aan dat een dag te weinig uren bevat, zucht.

In het boek vind je tevens een hoop informatie en handige basis tips en technieken die je goed van pas kunnen komen bij het koken.

Quinoasalade - Met geroosterde amandelen en cranberry's

Recept voor 4 personen

15 minuten bereidingstijd

20 minuten wachttijd

Ingrediënten

175 gram quinoa, gewassen

200 gram gezouten en gebrande amandelen, grof gehakt

150 gram gedroogde cranberry's

75 gram rucola, gehakt

12 radijsjes, in dunne plakjes

1 wortel, geraspt

sap van 1,5 citroen

2 el extra vergine olijfolie

1/2 tl zeezout

1 el umesu (pruimenazijn)

Bereidingswijze

Doe de quinoa, 450 milliliter water en een snuf zout in een pan en breng aan de kook. Laat 15 minuten afgedekt koken of tot al het water verdampt is. Draai het vuur uit, maar laat de quinoa afgedekt nog 5 minuten rusten. Haal de deksel van de pan, roer de quinoa om en zet de pan opzij, zodat de quinoa langzaam kan afkoelen tot kamertemperatuur.

Meng de overige ingrediënten met de quinoa in een kom en serveer.

Eindoordeel

Kort maar krachtig; mooi boek! Mooie foto's, verrassende recepten afgewisseld met soms ook hele simpele recepten. Eigenlijk bevat het boek alles wat je nodig hebt om een knallend etentje te organiseren voor je familie of vrienden en ze spontaan fan te maken van vegan eten. De afwisselende recepten gecombineerd met de persoonlijke touch die Alexander aan Vegan For Friends geeft maken het wat mij betreft een musthave kookboek. Oja; en of ik nu vegan ben geworden? Nah... dat niet :) Maar het boek motiveert me wel om bewuster te zijn van wat ik eet en wat de effecten ervan zijn, niet alleen op mijn eigen lichaam en geest maar ook op het milieu en dieren. That's a pretty good start.. right!

Meer informatie?

Voor meer informatie, om het boek te bestellen of voor vegan recepten kun je terecht op de website van Vegan Sundays.

Volg Alexander ook op Instagram voor je dagelijkse dosis vegan inspiratie.